Helsesykepleiere

Helsesøster som holder elevens hånd

Skolens helsesykepleiere er:

Barneskolen 1.–7. trinn
Helsesykepleier Katrine Aass Underhaug
Katrine er på skolen mandagfredag.

Ungdomskolen 8.–10. trinn
Helsesykepleier Liv Julie Sørdal
Liv Julie er på skolen mandag, torsdag og fredag.

Åpningstider:

Vi har kjernetid kl. 09:00–15.00 alle dager.
Endringer kan forekomme.

Foresatte til elever under 16 år og elever fra 16 år og oppover kan bruke helsenorge.no for å kontakte skolehelsetjenesten.

Slik gjør du:
• Logg deg inn på helsenorge.no
• Hvis foresatt: Velg barnet det gjelder
• Klikk på helsekontakter
• Under helsekontakter finner du skolehelsetjenesten
• Skriv en melding for å komme i kontakt med skolehelsetjenesten

Formålet med skolehelsetjenesten er å fremme elevenes fysiske og psykiske helse, forebygge sykdom og skade, samt bidra til gode miljømessige forhold. Alle barn og unge har krav på skolehelsetjeneste ved den skolen de går på.

Elevene følges opp etter et fast program anbefalt av Helsedirektoratet, hvor vaksinering, helseundersøkelser, undervisning og veiledning, både individuelt og i grupper, inngår.

Alle elever får tilbud om vaksinasjon ut ifra nasjonale retningslinjer.

Vaksinekort: du kan følge ditt barns vaksinestatus via Helsenorge frem til det fyller 16 år. Logg deg inn på Mine vaksinerwww.helsenorge.no. Har du fylt 16 år kan du selv sjekke vaksinestatus via Helsenorge.no.

Skolehelsetjenesten har en sentral rolle i kommunens folkehelsearbeid. Helsesykepleier er sykepleier med videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid.

Vi er tilgjengelig for elever som strever med ulike helseproblemer, og oppfordrer foreldre/foresatte og elever til å ta kontakt ved spørsmål og behov for veiledning eller oppfølging. Der det er aktuelt, henvises barn videre til andre samarbeidsinstanser. Vi samarbeider blant annet med foresatte, skolen, barne- og ungdomspsykiatrien (BUP), skoletannlege, PP-tjenesten og barnevernet.

Behandling av sykdom og skader henvises til fastlege eller legevakt.

Alle som jobber i skolehelsetjenesten har taushetsplikt (j.fr helsepersonelloven).

Her er noen eksempler på hva ungdom pleier å snakke om:

• å tilpasse seg ny skole, og få nye venner, ensomhet
• konsentrasjonsvansker, hodepine og magesmerter
• spørsmål om kropp og pubertet
• søvn
• spørsmål om kosthold, overspising el. underspising/spiseforstyrrelser
• indre og ytre press/stress
• hjemmeforhold, skilsmisse, sykdom, dødsfall
• mobbing/kjenne seg utenfor
• selvskading
• rus (snus, røyk, alkohol, narkotika)
• forelskelse, seksualitet og prevensjon
• seksuell identitet (homofil, lesbisk, transseksuell, bifil legning)
• angst, uro eller depresjon
• vold

Noen ganger er det godt å ha en voksen å snakke med. Her kan du komme alene eller sammen med en venn.

Ungdomstiden er spesiell. Kroppen vokser og forandrer seg, følelsene blir sterkere og ofte mer kaotiske. Det er normalt og naturlig å ha det vanskelig med tanker og følelser i perioder, men det er viktig å snakke med noen dersom det blir for mye av det.

Helsestasjon for ungdom HFU

Ullern HFU har åpent for drop in hver mandag fra kl. 16:00–19:00. Vi holder stengt i juli, fra 1. juli og åpner igjen 29. juli.

Besøksadresse:

Sponhoggveien 2, 0284 OSLO
Telefon: 953 07 322 | E-post: hfu@bun.oslo.kommune.no

Alle ungdommer i Oslo mellom 12 og 24 år kan bruke våre tjenester.

Følg oss gjerne på Snapchat (ullernhfu).

Tilbudet er et gratis supplement til skolehelsetjenesten. Du trenger ikke ha tilhørighet til bydelen.

Vi har helsesykepleier og lege til stede hver mandag. Psykologen vår er hos oss annen hver mandag (timebestilling). Vår ruskonsulent Halvor kan kontaktes for time på telefon: 941 75 216.

Les om hvilke tjenester vi har ved helsestasjon for ungdom (HFU) her.

Egen helsestasjon for gutter i Oslo.

Egen helsestasjon for kjønn og seksualitet i Oslo mellom 0 og 30 år.

Alle på HFU har taushetsplikt.

Eksempel på temaer vi jobber med:

Testing for seksuelt overførbare sykdommer og graviditet, prevensjon, gynekologisk undersøkelse, uønsket graviditet, fysiske plager, nedstemthet, slitsomme tanker, kosthold, ernæring, forelskelse, kjærlighetssorg, relasjonsproblemer, kjønnsidentitet, seksuell identitet, sorg, ensomhet, vold, overgrep, rus og doping m.m.

Oslohjelpa

Trenger du råd og veiledning om barnets utvikling eller foreldrerollen? Ta kontakt med oss. Vi gir rask hjelp uten henvisning og skjemaer.

Oslohjelpa, Ullern

(Link: https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/barn-ungdom-og-familie/oslohjelpa/oslohjelpa-bydel-ullern/

Oslohjelpa, Vestre Aker

(Link: https://www.oslo.kommune.no/helse-og-omsorg/barn-ungdom-og-familie/oslohjelpa/oslohjelpa-bydel-vestre-aker/

Ung Arena Vest

Tilbyr støttesamtaler til ungdom mellom 13–25 år. Ung Arena er et lavterskel samtaletilbud for ungdom og unge voksne i de fire vestlige bydelene. Ta kontakt på e-post eller telefon for mer informasjon og for å sette opp en avtale.

(Link: https://www.ungarenaoslo.no/vare-sentere/ung-arena-vest/)

Familievernkontor

Familievernet er et gratis offentlig tilbud fra Barne-, ungdoms og familieetaten om terapi, rådgivning og veiledning når det er vansker, konflikter eller kriser i familien. Ingen henvisning.

Homansbyen familievernkontor. Se: https://www.bufdir.no/familie/kontor/homansbyen/.