Atomberedskap og utdeling av jodtabletter

Jodtabletter til utdeling til barn som et ledd i nasjonal beredskap.

Som en del av implementeringen av den nye beredskapsplanen i kommunen, hvori opptatt atomberedskap, skal alle institusjoner der barn oppholder seg på dagtid, nå oppbevare jodtabletter til bruk ved radioaktive utslipp.

Det er ikke slik at risikoen for radioaktivt utslipp har blitt noe større akkurat nå, men som et ledd i føre-var-tenkning og med utgangspunkt i beredskapsplanen for hendelser utløst av ulykker eller terrorisme, ønsker man nå å gjøre tilgjengelig jodtabletter, som et strakstiltak mot opptak av radioaktivitet i kroppen. Jodtabletter blokkerer opptaket av radioaktivt jod og er et viktig beskyttende tiltak anbefalt av Kriseutvalget for atomberedskap. Siden slike tabletter skal inntas så raskt som mulig etter at anbefaling har gått ut, vil man nå oppbevare dem der barna er på dagtid. Skolene innhenter samtykke fra de foresatte allerede nå, slik at man er klar til å dele ut jodtabletter ved igangsetting av beredskap.

Les mer om dette på følgende lenker:

Oslo kommune: https://www.oslo.kommune.no/getfile.php/13356901-1579533028/Tjenester%20og%20tilbud/Helse%20og%20omsorg/Helsehjelp/Helsesykepleier%20p%C3%A5%20skolen/Atomberedskap%20og%20utdeling%20av%20jodtabletter.pdf

Direktoratet for Strålevern og Atomsikkerhet: www.dsa.no/atomberedskap

Aftenposten: Alle skoler i barnehager og skoler i Oslo får utdelt jodtabletter (16.01.2020)