9d ved Bjørnsletta skole i Uprisen-juryen!

Klasse 9 d på Bjørnsletta skole er juryklasse for Uprisen 2019

Høsten 2018 søkte klasse 9d som  norskklasse om å bli juryklasse for ungdomsbokprisen Uprisen. For å kunne gjøre jobben som juryklasse, må hele klassen lese de 5 nominerte ungdomsromanene. Ikke noe problem, tenkte denne klassen - for vi elsker jo å lese!

Klassen sendte en videosøknad der de selv fortalte hvorfor de mente seg godt kvalifiserte til å avgjøre hvilken av siste årets nye ungdomsbøker som bør få tittelen Årets ungdomsbok 2019. Kåringen skal skje på Uprisen-utdelingen under Litteraturfestivalen på Lillehammer 23.mai 2019. Gleden var stor da svaret kom, og klassen var tildelt den store æren, sammen med seks andre niendeklasser rundt om i Norge!

Da de nominerte kandidatene var plukket ut, også det med ungdommer involvert, fikk juryklassene tilsendt en kasse med flere eksemplarer av de fem nominerte bøkene. Så var det bare å starte å lese!

I løpet av 2 vårmåneder har side på side blitt lest, vurdert, diskutert og veid etter nøye utvalgte kriterier som klassen har blitt enige om med sin kritikerfadder Guri Fjeldberg. Fjeldberg lever av å skrive anmeldelser av barne- og ungdomsbøker til avisene, og hun har i løpet av våren vært på besøk hos klasse 9d tre ganger og veiledet klassen i proff vurdering av bøkers kvalitet. Sammen har man snakket om hvor lett det er å bli påvirket av en boks forside, og kanskje ende opp med å velge bort en bok fordi man ikke liker forsiden. Og kan man egentlig snakke om "jentebøker" og "guttebøker"?

En av de viktigste oppgavene til kritikerfadderen var å få elevene fokusert på hva som gjør en bok god og hva som gjør en bok dårlig. Elevene skulle selv få fylle begrepene med innhold, men de skulle måtte argumentere for sitt syn: HVA er det som gjør en bok god? HVA er det som gjør en bok dårlig? Det holder ikke bare å si at den er enten "god" eller "dårlig". Her måtte adjektivene frem!

Når elevene kommer til Lillehammer, har de bestemt seg for en topp 3-liste blant de fem bøkene. I møte med de seks andre klassene, skal det argumenteres for hvorfor nettopp denne klassens topp-favoritt skal vinne prisen. Kanskje er juryklassene enige, kanskje er de uenige. Uansett er de nødt til å samles om 1 bok i løpet av kvelden 22.mai, for dagen etter skal prisen deles ut på Litteraturfestivalen!

Elevene i 9d gleder seg voldsomt, og de har jobbet hardt og seriøst med bøkene. De har blitt gode på å argumentere for både kvaliteter og manglende kvaliteter ved en bok. Ifølge norsklærer Lisa Kara Fröyland har elevene også blitt bedre skrivere selv, ved at de nå har lest tre romaner på bokmål og to romaner på nynorsk løpet av kort tid. De har fått et klarere bilde av hva som gjør en tekst god - og dermed har norsktimenes fokus på språklige virkemidler og rettskriving fått en ny og mer virkelighetsnær dimensjon.

Les mer om UPRISEN her.